Aktualizujem zobrazený obsah |
REKLAMAČNÝ PORIADOK
Tento Reklamačný
poriadok pre podnikateľov a právnické osoby (ďalej len „reklamačný poriadok“)
upravuje spôsob a podmienky reklamácie vád tovaru zakúpeného podnikateľom alebo
právnickou osobou.
POSTUPY PLATNÉ PRI REKLAMÁCII DODANÉHO
TOVARU:
1. Základné ustanovenia
Predávajúci je
povinný dodať tovar v množstve, kvalite a prevedení ako je určené v zmluve.
Za zmluvu možno považovať tiež daňový doklad s dodacím
listom.
Pre prepravu je predávajúci predávaný tovar povinný
zabaliť spôsobom uvedeným
v zmluve alebo spôsobom pre daný
tovar obvyklým.
Tovar je v tomto reklamačnom poriadku
myslený výrobok alebo služba.
2. Vady produktov:
a)
Ak poruší predávajúci povinnosti uvedené v zmluve, ktorá určuje pre predaný
produkt kvalitatívne parametre, má predaný tovar vady. Za vadu sa považuje aj
dodanie iného druhu tovaru a iné množstvo než určuje zmluva s prihliadnutím na
obvyklé dodávané množstvo a prístupné tolerancie.
b) Predávajúci nezodpovedá
za vady tovaru, o ktorých kupujúci vedel v dobe, kedy nastalo uzatvorenie
zmluvy, alebo prihliadnutím na okolnosti, za ktorých bola táto zmluva
uzatvorená, musel vedieť.
c) Predávajúci nezodpovedá za vady tovaru, pokiaľ
ich kupujúci spôsobil sám, a to aj poskytnutím nesprávnych alebo neúplných
informácií.
d) Predávajúci zodpovedá za vadu tovaru, ktorú tento tovar má v
okamihu jeho prevzatia kupujúcim, i keď sa vada stane zjavnou až po tomto
termíne. Povinnosť predávajúceho vyplývajúca zo záruky tým nie je
dotknutá.
e) Predávajúci zodpovedá za akékoľvek vady vrátane vzniknutých po
dobe odovzdania, pokiaľ sú preukázateľne spôsobené porušením jeho
povinností.
f) Predávajúci nezodpovedá za kvalitu/poškodenie tovaru/predmetu
kupujúceho v dôsledku používania tovaru dodaného predávajúcim.
g) Predávajúci
nepreberá zodpovednosť za škody a ušlý zisk vyplývajúci z prevádzky tovaru,
prípadne jeho vady alebo nekompatibility s iný tovarom, ani za škody spôsobené
vonkajšími udalosťami a chybnou manipuláciou.
h) Predávajúci zodpovedá za
právne vady tovaru, to znamená, že tovar nie je zaťažený právom tretej
osoby.
3. Povinnosti kupujúceho:
a) Kupujúci je
povinný užívať tovar k účelom, ku ktorým bol určený a podľa podmienok určených
na užívanie odovzdaných pre prevzatí alebo obvyklých.
b) Kupujúci je povinný
prezrieť tovar pri jeho prijímaní v dobe prechodu do jeho vlastníctva, pričom sa
prihliada k povahe tovaru. Kupujúci je povinný o všetkých zistených vadách
bezodkladne informovať predávajúceho.
c) Zjavné poškodenie a množstevné vady
je kupujúci povinný pri prijímaní zaznamenať do prepravných dokladov, poprípade
predávajúceho protokolu.
d) Pokiaľ kupujúci tovar neprehliadne pri príjme,
môže uplatniť nárok z vád zistiteľných pri tejto prehliadke, len ak preukáže, že
tovar mal vady už v okamihu prevzatia.
e) Právo kupujúceho z vád tovaru
nemôže byť priznané súdnym konaním, pokiaľ kupujúci nepodal o vadách bez odkladu
správu predávajúcemu.
4. Záruka:
a) Za vady
odporujúce podmienkam užívania poskytuje predávajúci záruku, najdlhšie však 6
mesiacov od dátumu prevzatia tovaru kupujúcim, pričom nezáleží na tom, či je
tovar po celú dobu užívaný, ale rozhodné je, či po dobu užívania bol používaný
podľa podmienok pre riadne užívanie.
b) Za kvalitu tovaru prijíma predávajúci
záväzok, že tovar bude po určenú dobu spôsobilý použitia k dohodnutému alebo
inak obvyklému účelu. Doba, po ktorú predávajúci ručí za kvalitatívne parametre
tovaru pri riadnom užívaní, je 6 mesiacov od dátumu prevzatia tovaru kupujúcim,
pokiaľ nie je v technickej dokumentácii uvedené inak. Po tejto dobe nemožno
uplatniť nároky z vád kvality tovaru.
c) Zodpovednosť predávajúceho za vady k
tovaru nevzniká, pokiaľ tieto vady boli spôsobené po prevzatí tovaru kupujúcim,
vonkajšími udalosťami a tieto nespôsobil predávajúci alebo osoby s ktorých
pomocou predávajúci plnil záväzok.
5. Nároky kupujúceho z vád
tovaru:
a) Pri dodaní tovaru s preukázateľnými vadami, ak je tým
porušená zmluva podstatným spôsobom, môže kupujúci požadovať:
• Odstránenie
vád dodaním náhradného tovaru za poškodený, dodanie chýbajúceho tovaru a
požadovať odstránenia právnych vád
• Odstránenie vád opravou tovaru, pokiaľ
sú vady opraviteľné
• Primeranou zľavou z kúpnej ceny stanovenou
predávajúcim
Voľba
medzi nárokmi tu uvedenými náleží kupujúcemu len vtedy, ak vady tovaru
bezodkladne oznámi predávajúcemu včasným zaslaním protokolu o vadách tovaru,
dodá všetky podklady nutné k posúdeniu reklamácie (závislé na druhu
reklamovaného tovaru – spravidla sa jedná o štítky tovaru, vzorka reklamovaného
tovaru, odovzdávací protokol, fotodokumentácia a ďalšie) a táto je uznaná ako
oprávnená.
Uplatnený druh nároku nesmie kupujúci meniť bez súhlasu
predávajúceho.
Ak sa predávajúci nevyjadrí k oprávnenosti reklamácie v dobe
30 dní, môže kupujúci odstúpiť od zmluvy. Lehota 30 dní začína plynúť dňom
dodania všetkých dokladov potrebných k posúdeniu reklamácie.
b) Pri
dodaní tovaru s vadami, ak je porušená zmluva nepodstatným spôsobom, môže
kupujúci požadovať:
• Dodanie chýbajúceho tovaru
• Odstránenie ostatného
poškodenia tovaru
• Primeranú zľavu z kúpnej ceny stanovenú
predávajúcim
Pokiaľ
kupujúci neuplatní nárok na zľavu má predávajúci možnosť sa sám rozhodnúť, či
vykoná opravu tovaru alebo dodá nový tovar.